EFOP 3.3.5-17-2017-00049
EFOP 3.3.5

SZÜLŐI FÓRUM a digitális világról
2024. március 5-én a Hajdúböszörményi Bocskai István Általános Iskolában a Nyelvi Börze keretein belül Beke-Daru Andreával és Bőthy Ildikóval Szülői Fórumon vettem részt.
Gubáné Csánki Ágnes, az Oktatási Hivatal trénere 2 témát felölelve tartott fantasztikus és mindenki számára hasznos előadást.

1. témakör: Okoseszközök a tanulás szolgálatában – KRÉTA IFM

ez a tanulók és tanárok számára a KRÉTA Digitális Kollaborációs Térből érhető el.
Az app előbb a kulcskifejezéseket és azok kiejtését tanítja meg játékosan a diákoknak. Hogy merjenek megszólalni! 13 szint, szintenként 5 témakör, melyekben 10-12 leckecsoport található. Egy-egy egység 3-4 perc, leckecsoportonként pedig 30-40 percnyi tananyagot foglal magában.
Játékos módon taníthatja meg a fiataloknak a nyelvtanulás örömeit, mely a hallásértést, szókincsfejlesztést is segíti alapszinttől az érettségi szintig. Ösztönzi a felhasználót a folyamatos munkálkodásra a játékos alkalmazásával. Videótartalmakat is tartalmaznak a leckecsoportok, valós, élethelyzeti szituációkban.
Próbáljátok ki közösen, és ösztönözzétek a gyerekeket, hogy éljenek ezzel a játékos tanulást segítő programmal!
Ágnes hitvallása szerint: ennek a generációnak két dologra kell odafigyelnie:
- Digitálisan jó legyen!
- Tudjon nyelveket beszélni!
Akkor simán talpon maradnak, és minden akadállyal megbirkóznak.

2. témakör: Mit tehetünk a digitális veszélyek ellen?

Hogy melyik generációhoz sorolhatjuk magunkat? Baby boomerek: 1946-1964, X generáció: 1965-1979, Y generáció: 1980-1999, Z generáció: 2000-2010, Alfa generáció: 2010-napjainkig.
Míg a mi szüleink legfőbb hírforrása a televízió volt, mely náluk azóta is a nappali ékessége, addig a mi gyerekeinknek a nemcsak a hírek forrása, hanem a kommunikációs csatornák minden fajtája, a szórakozásuk, a munkájukhoz szükséges számítógép és programok is, és így szinte az életük nagy része egyetlen okos eszközön zajlik vagy fog zajlani. Ők mindenhez pillanatok alatt hozzászoknak majd, és átképezik magukat, mert kb. 6-7 évente munkát kell váltaniuk az élet gyors változásai miatt.
És ebben számukra oly természetes digitális világban hatalmas veszély fenyegeti mindazokat, akik nem tudják jól használni, nem tudják jóra használni a milliónyi jót is magában rejlő cyber világot!
Veszélyek: adathalászat, cyberbullying (zaklatás), digitális lábnyom, függés, identitás lopás, internetes zaklatás, felnőtt tartalmak, kártékony tartalmak, online átverés.
És hol kezdődik az Alfáknál a digitális lábnyom? Már a pocakban, mikor a szülők az első ultrahang képét feltöltik a NET-re. Aztán folytatódik azzal, hogy a 0-2 éves korig nem szabadna a gyerekeknek 15 percnél többet tölteniük képernyő előtt! Hogy MIÉRT? Mert megkésett beszédfejlődés mutatkozik náluk, kommunikációs nehézségek mutatkoznak náluk, beszédészlelés-beszédérlelés elmaradása, figyelem és koncentráció csökkenése, türelmetlenség, kisebb monotóniatűrés, indulatkezelési nehézségek, vagy a csend nehezen viselése, … És még sorolhatnánk, mert ez csak a kezdeti korszak, ami elmehet addig, hogy klinikai pszichiátriai osztályon kezelik digitális detox-szal, vagy öngyilkosság, halál a végkifejlete. Tudom rémisztő!!!! Mi is meglepődtünk, mikor az előadó közölte, hogy már Magyarországon is van olyan orvosi intézmény, ahol külön ki kellett alakítaniuk digitális detox-os fiataloknak osztályt.
De ott vannak a digitális világ jó oldalai is! Csak néhány dolgot felsorolva: pillanatokon belül megtaláljuk a legfrissebb híreket, információkat, tudjuk tartani messzi rokonainkkal, ismerőseinkkel a kapcsolatot, egy-két kattintással elintézhetjük fontos ügyeinket, a gyerekeink pedig különböző chatszobákon keresztül tudnak saját kényelmes otthoni körülmények között együtt, egymásnak segítve tanulni.
Hogyan óvhatjuk meg őket a digitális veszélyektől? Mit tehetünk szülőként, hogy gyermekünk ne váljon függővé? Hogyan kezdjünk a digitális együttélés kialakításához?
A gyerekekkel közösen, életkornak megfelelően, nyitottan, rugalmasan, partnerként és segítőként! Légy érdeklődő! Közösen egyezzetek meg a következőkben javasolt támpontokban:

image
image
image
image
image