EFOP 3.3.5-17-2017-00049
EFOP 3.3.5

TANKERÜLETI SZAKMAI NAP 2023

Az iskolai bántalmazás jelensége iskolapszichológusi szemmel
Spitzmüllerné László Gabriella

Sajnos ez a téma nagyon aktuális napjainkban, mert az UNICEFF Magyarország felmérése alapján a diákok 66%-át a tanulmányaik során rendszeresen éri vagy érte fizikai vagy verbális erőszak, az esetek felében napi szinten.
A bullyingnak szereplői a zaklatók, akik általában gyenge düh-szabályozással, rendezetlen önismerettel, hatalmi vágyakkal, zavaros kapcsolati hálókkal, értékrend-problémákkal küzdenek. Az áldozatok, akik visszahúzódóbbak, csendesek, alulbecsülik magukat, nincs barátjuk, fizikailag gyengébbek. A harmadik csoport a szemlélők, akik együtt éreznek a bántalmazott gyerekekkel, a pártatlan, tétlen nézelődők. Az áldozatokból gyakran zaklató áldozatok lesznek, akik ezt az agressziót átadják tőlük fiatalabb, gyengébb társaiknak. A bántalmazás következményeként romlik a tanuló iskolai teljesítménye, elfordul társaitól, pszichés problémák jelennek meg. Fontos, hogy a megfélemlített gyerek tudjon segítséget kérni a nevelőtől, a szülőtől, az iskolapszichológustól és szükség esetén szakmai szervezetektől. Pedagógusként törekednünk kell a bántalmazás-ellenes attitűd kialakításara az osztályközösségekben, a szemlélők aktivizálására, hogy álljanak ki az áldozat mellett. Egy új fogalommal is megismerkedtünk, a cyberbullyin
jelentésével. A gyerekek sokszor ellenőrizetlenül vannak jelen a virtuális térben, így az online világban is megjelentek különböző bántalmazási formák.
Az előadás után műhelymunkában kerestük a felmerült problémák megoldási lehetőségeit.

Fodor Györgyné, Urgyánné Fekete Ágnes
image
image
image
image
image